Amsterdammer Frank de Munnik woont en werkt als zelfstandige in Zuid-Duitsland. De verschillen met Nederland zijn groot, zowel op het persoonlijke als het zakelijke vlak. Deel vier van een serie: onderhandelen met Duitsers.

Begin jaren 1980, jong en onervaren, werkte ik voor een wereldwijde uitgeverij. Voor Europa stond het sales-hoofdkantoor in Düsseldorf en dat werd vanzelfsprekend door een Duitser geleidt.

Aangezien mijn Duits niet heel slecht was, leek het wel zo “höflich” dat te spreken. Falsch.

De voertaal binnen ons concern was Engels en daar had ik me ook bij moeten en mogen houden. Wij Nederlanders spraken, zeker toen, Engels veel beter dan de Duitsers. Terwijl mijn Duits natuurlijk per definitie slechter was dan dat van mijn Duitse collega’s. Ik stond dus op achterstand terwijl ik een voorsprong had kunnen hebben.

Liever Engels dan Duits

Een aantal jaren later, niet meer zo onervaren, reisde ik drie dagen af naar Garmisch-Partenkirchen om te onderhandelen over een niet onaanzienlijk contract. Vanaf de eerste seconde heb ik alleen Engels gesproken. Letterlijk geen woord Duits.

Na twee dagen waren mijn onderhandelingspartners er zo van overtuigd dat ik geen Duits verstond, dat ze onderling de marges bespraken die er nog waren. Ik keek ondertussen niet begrijpend uit het raam. Werkte goed.

Het kan natuurlijk zijn dat zij nog slimmer waren en het wel doorhadden en mij bespeelden, maar dat geloof ik terugkijkend toch niet.

Wat ik er mee wil zeggen: als u het Duits niet perfect beheerst is het wellicht handiger Engels te hanteren.

Vroeger had men daar in Duitsland moeite mee, maar sowieso de jongere generatie en verder de generatie zo tot eind veertig spreekt heel behoorlijk Engels.

Het Duits kunt u dan uit "hoffelijkheid" beperken tot de koffiemachine en/of een biertje in de kroeg - mocht u ze zover kunnen krijgen.

Frank de Munnik (1957) is Amsterdammer. Wilde ooit journalist worden, kwam in de reclame terecht. Hij werkte onder meer bij Prad (nu Publicis) en Reader's Digest. Voormalig mede-directeur Publex, pionier van de buitenreclame in Nederland. Sinds 4,5 jaar woonachtig in Zuid-Duitsland in de buurt van Stuttgart. Frank werkt als zelfstandige onder meer voor hotels en geeft les in 'Business Nederlands' aan managers bij Duitse bedrijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl